Om Vestervig Kirkemusikskole
Rektor har ordet

Min første arbejdsdag som rektor på Vestervig Kirkemusikskole begyndte dramatisk: Strømmen gik, netop som jeg trådte ind ad døren, og mødet med mine nye kolleger måtte foregå i stearinlysets skær i skolens hyggelige køkken. Udenfor hidsede vejret sig op til en forrygende snestorm og skabte en formidabel kontrast til administrationens og undervisernes varme velkomst.

I Thy er naturen helt tæt på. Horisonten er vid og himlen høj. Det fornemmes i særdeleshed i Vestervig, hvor den imponerende klosterkirke rejser sig i landskabet, trodser vestenvinden og kan ses milevidt.

Men også i overført betydning, hvor jeg allerede i løbet af de første dage er blevet mødt af mange med store drømme og forventninger til skolen og dens muligheder for at skabe ny udvikling og sammenhænge. Det glæder jeg mig rigtig meget til at tage fat på.

Kerneopgaven for Vestervig Kirkemusikskole er at sikre uddannelse af nye, kvalificerede musikere til folkekirken, og der er hårdt brug for alle gode kræfter! Den vigtige opgave begynder med udbredelsen af budskabet om skolens dedikerede og inspirerende studiemiljø og det spændende og meningsfulde arbejde, der venter som uddannet organist, kirkesanger eller korleder.

Meningsfuldt, fordi vi gennem musikken kan udtrykke mening hinsides sproget og derved forløse de store følelser i fællesskab.

Salmedigteren og sangskriveren Jens Rosendal, som netop er gået bort, skal have de sidste ord i denne omgang. Her fra digtet “Som solskin over mark og hav”, der beskriver et smerteligt tab, men at kærligheden altid gør det hele værd alligevel:

Som skaberlys om hav og land
Der rammer hver en lille mand
Og tænder puls og glæde.
I lyst og nød det vokser til
Og synger om hvad livet vil
Hver dag vi er til stede.

Martin Gade