Kirkemusikskolerne i Danmark
Intet billede:

Ofte stillede spørgsmål

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, vi typisk får. Du er også altid velkommen til at ringe eller maile til din lokale kirkemusikskole, hvis du har spørgsmål.

Hvornår er der informationsmøde/åbent hus?
Skolerne holder informationsmøde i februar, hvor du kan høre mere om vores uddannelser og studieretninger, stille spørgsmål og blive klogere på hverdagen på en kirkemusikskole. Nogle steder er der også mulighed for at overvære undervisning. Kontakt din lokale kirkemusikskole for at høre nærmere.

Hvor kan jeg blive kirkemusiker?
Det er muligt at uddanne sig som kirkemusiker over hele landet. De tre kirkemusikskoler ligger i Roskilde, Løgumkloster og Vestervig, men vi har også afdelinger i Ålborg, Odense, Århus, Horsens, Rønne, Toreby og Tarm. Desuden bor vores dygtige orgelundervisere over hele landet, så timer med dem kan evt. foregå i en kirke i nærheden af dig. Find din nærmeste skole her.

Hvordan ser et typisk skema ud?
Det kommer helt an på, hvilken uddannelse, du tager, og om det er fuldtid eller deltid. Vi har stor erfaring i at lægge skemaer, der kan kombineres med andet studie eller arbejde, da mange af vores studerende har et job eller læser et andet fag/studie ved siden af.  Hvis du er i tvivl, om du kan kombinere en uddannelse hos os med din hverdag, så ring til os og få en snak om, hvad der er af muligheder.

Hvad koster det?
Du kan se vores priser her.

Kan jeg få SU?
Du kan få SU, hvis du er optaget på en fuldtidsuddannelse hos os. For at kunne blive optaget på fuldtidsstudium, skal du til optagelsesprøven præstere på et så højt niveau, at vi vurderer, dit niveau er højt nok til et fuldtidsstudie. Desuden kræver det, at du kan studere på fuld tid, så det er f.eks. ikke muligt at have et fuldtidsjob eller et andet studie ved siden af. Der er mulighed for fuldtidsstudie på uddannelserne Kirkemusiker - Sang og Kirkemusiker - Orgel og Korledelse. Hvis du tager en uddannelse som deltidsstudie, er det ikke muligt at få SU. Når du er blevet optaget på et fuldtidsstudie, kan du søge SU på www.su.dk efter 1. juli.

Jeg kan spille klaver. Er det nødvendigt at kunne spille med pedal for at søge ind på organistuddannelsen?
For at blive organist skal man kunne spille med pedal! Så det vil være en god ide at søge ind på basisforløbet på orgel – og senere kan du så fortsætte på eksamenslinjen. Du kan læse mere om optagelsesprøven under Ansøgning og optagelse. Er der andet, du er i tvivl om, er du velkommen til at kontakte skolerne.

Må man have noder med til sin orgel/klavereksamen, eller skal man kunne spille det hele udenad?
Du må gerne have noder med til både optagelsesprøve og eksamen. Du kan læse mere om optagelsesprøven under Ansøgning og optagelse

Jeg vil gerne være kirkesanger, men jeg kan ikke spille klaver. Er det nødvendigt?
Vi betragter det generelt som en stor fordel, at man kan spille klaver. Blandt andet for at du kan indstudere nye salmer selv. Dog kan du godt starte på basisforløbet for kirkesangeruddannelsen (BAKS) uden stort forkundskab. Her vil du få undervisning i klaver. Det er ikke muligt at gennemføre kirkesangeruddannelsen uden at kunne spille klaver. Du kan læse mere om optagelsesprøven under Ansøgning og optagelse.

Kan jeg få merit?
Hvis du har en anden musikuddannelse, f.eks. fra konservatoriet eller universitetet, kan du søge om merit for visse fag. Du kan søge om merit samtidig med, at du søger om optagelse på kirkemusikskolen. Du skal bare bruge dit eksamensbevis. Du kan også søge senere, men det er vigtigt, at du søger om merit, før du bliver optaget på uddannelsen.

Hvilke bøger skal jeg købe inden studiestart?
Når du starter, vil du få at vide, hvilke materialer, der skal bruges. I nogle fag bliver der udarbejdet kompendier, som man kan købe på skolens kontor. Hvis du skal undervises i orgel, vil det være en fordel at have salmebogen og evt. koralbogen.

Jeg er arbejdsløs og taler med mit jobcenter om uddannelse. Er det noget, jeg kan få hos jer?
Få dit jobcenter til at kontakte din lokale kirkemusikskole for at høre, hvad der er af muligheder. Du skal være opmærksom på, at du skal igennem en optagelsesprøve for at blive optaget, selv om det er via en aftale med et jobcenter.

Jeg har fået behov for at skifte skole. Kan jeg det?
Hvis du flytter og får behov for at fortsætte din uddannelse på en anden kirkemusikskole, skal du henvende dig hurtigst muligt til din egen skole for at høre, om det er muligt. Giver du besked inden skemalægningen (1. juni), koster det ikke noget. Hvis der sker noget uforudset, så du er nødt til at skifte skole midt i et skoleår, skal du betale et administrationsgebyr på 500 kr.