Løgumkloster Kirkemusikskole
Koncerter og arrangementer

apr

Kursusdage: Salmer og fællessang v. Jørgen Kjærgaard m.fl.

Historie og baggrundfor tilrettelæggelse af sangarrangementer

Programmet strækker sig over torsdag den 4. til fredag den 5. april.

Detaljeret program kan downloades her

Tilmelding gøres her

Optagelsesprøver for organister

Ansøgere vil ultimo marts, få tilsendt tidspunktet for optagelsesprøven per mail.

Kursusdag: Løgumklostersangbogen v. Holger Lissner

Kursusdag omkring Løgumklostersangbogen fra 1974:

Løgumklostersangbogen – 50 år efter

Løgumklostersangbogen var en af de første større udgivelser af nyere salmer her i landet. Den rummede et udvalg af nyskrevne salmer samt oversættelser af salmer fra norsk, svensk og engelsk. Sangbogen blev udgivet af Løgumkloster Højskole og redigeret af Holger Lissner. De lokale kræfter fra højskolen, Jens Kr. Krarup, Jens Rosendal og Holger Lissner, bidrog alle med salmer, og Peter Møller, der var organist ved kirken, skrev adskillige melodier til salmebogen, hvoraf flere er indgået i senere samlinger og i Den danske Salmebog. I kursusdagens løb synges der naturligt salmer fra sangbogen samt nyere salmer.

Program:

Kl. 10 Foredrag v/ salmedigter, pastor emeritus Holger Lissner om baggrunden for og tilblivelsen af Løgumklostersangbogen

Kl. 12 Frokost på Løgumkloster Refugium

Kl. 13 Foredrag v/ sognepræst Mads Djernes om salmebogsudgivelser i tiden efter Løgumklostersangbogen – tendenser vedr. tekster og melodier

Kl. 15 Koncert i Løgumkloster Kirke v/ organist Mikkel Andreassen med salmer og orgelmusik af Peter Møller

Kl. 16 Afrunding

Kursusleder: Hans Chr. Hein, rektor for Løgumkloster Kirkemusikskole

Download det detaljerede program for dagen her

Gå til tilmeldingen her

Elevkoncert i Horsens

Optagelsesprøve for organister

Elevkoncert i Odense

apr

Kursus for ansatte uden kirkemusikalsk uddannelse

Denne kursusgang er første gang af 2. Anden kursusgang er den 31. maj

Det samlede program følger snarest.

maj

Elevkoncert i Tarm Kirke

Årsafslutning

Programmet følger

Kursus: Orgelrepertoire til gudstjenesten v. Hans Chr. Hein

Kursusdagen vil give repertoireforslag til orgelmusik ved gudstjenester og kirkelige handlinger. Der vil blive præsenteret og udleveret materiale til ca. 50 kortere stykker, egnet til bl.a. gudstjenester, bryllupper og begravelser.

Pris: kr. 550,-.

Kursusprisen inkluderer undervisning, nodemateriale, frokost på Løgumkloster Refugium samt kaffe/kage

Forprøve til korweekend v. Søren Birch

Repertoiret i år bliver Vivaldis Magnificat og Mozarts Te Deum. Mange af jer har sunget Vivaldis Gloria som vi opførte for nogle år siden. Magnificat er ikke helt så ofte opført men er et lige så dejligt værk i Vivaldis velkendte og velklingende stil. Det er et meget varieret værk og der er både drama og fest! Udover koret er der to solostemmer, sopran og alt. Mozarts Te Deum er også dejlig charmerende musik. Den er komponeret da Mozart var bare 13 år, hvilket man bestemt ikke kan høre på musikken! Det er lethed og elegance i værket, og det er meget sangbart. Også i år har vi et strygerensemble til at akkompagnere koret sammen med orgel.

Korweekenden er den 4. og 5. oktober, hvor der fredag øves på kirkemusikskolen kl. 16-21 og lørdagen starter kl. 9 og afsluttes med koncerten kl. 15.30 i Løgumkloster Kirke.

Tilmelding er mulig via hjemmesiden under menuen kurser.

Deltager i Nordisk Kirkesymposium 2024 i København

Løgumkloster Kirkemusikskole deltager med både lærere og undervisere.

Se mere om Nordisk Kirkesymposium 2024 her

Vis flere