Om Sjællands Kirkemusikskole
Øvegrupper

Gennem de sidste par år har nogle af mine elever i børnekorledelse dannet en øvegruppe som mødes en time forud for undervisningen. Der er nogle meget store fordele ved at de studerende danner sådanne øvegrupper og det kan varmt anbefales!

Faget børne- og voksenkor kan være rigtigt svære at øve sig på alene. Man har ikke sit ”instrument” ved hånden. Man kan selvfølgelig sætte nogle stole frem, placere 1. 2. og 3. stemmer med nogle skilte/bamser men det bliver let lidt diffust at øve sig når der ikke kommer nogen lyd tilbage til en – og overspringshandlingerne vælder frem ….

I øvegruppen i børnekor gennemgår mine elever sammen de forskellige satser som de har forberedt sig på som dagens lektie og som de senere fremfører for alle de andre på holdet i undervisningstimen. Det er en klar fordel at have prøvet det af med nogen forinden – der kommer en sikkerhed som er mærkbar bedre, fordi man har øvet sig på nogen! I øvegruppen giver man hinanden feed back – gode råd, opmuntring osv. Alt sammen i et åbent og kreativt læringsmiljø, hvor der ikke er nogen lærer tilstede. I bliver hinandens mentorer og den bevidstgørelse er i sig selv udviklende og lærerrig. Alle skal tage stilling til hvad der virker og hvad der ikke virker. Refleksion er nødvendig og guld værd for ens egen udvikling!

Der er meget i dette fag, der er ”learning by doing”. Fx er det svært at øve sig på at synge en solfaunderstemme mens man hører melodi og oversolfastemmen, som man viser samtidigt. Her er det igen fantastisk lige at få prøvet det af, så kroppen og øret husker det.

Det kan varmt anbefales at få gang i øvegrupper  - det er både sjovt og meget lærerigt og givende! De studerende bliver simpelthen dygtigere af det.

Pia Boysen,
Underviser i faget Børnekor