Fortsæt til hovedindholdet
Studiemiljø
Folk kommer kun på kirkemusikskolen, hvis de virkelig elsker musik

Folk kommer kun på kirkemusikskolen, hvis de virkelig elsker musik

Kasper Beck Hemmingsen underviser både på konservatoriet, på universitetet og på kirkemusikskolen. Og han er glad for miljøet på kirkemusikskolen.

Foto: Per Drud Nielsen

Kasper Beck Hemmingsen er en erfaren herre, når det gælder undervisning i korledelse og korsang. Han underviser nemlig både på konservatoriet, på universitetet og på kirkemusikskolen. 
- Det er meget forskellige studerende på meget forskellige niveauer, siger han, og uddyber: 
- Kirkemusikskolen er det sted, hvor folk er på flest forskellige niveauer. Nogle kommer der som fuldvoksne musikere med et andet instrument i bagagen. Andre har sent i livet fundet ud af, at de vil gøre noget ved musikken. De tager måske en uddannelse i orgel, og så kommer korledelse lidt ind fra siden.  
Som underviser skal man derfor være god til at tilpasse niveauet til de enkelte studerende. 
- Undervisningen er forskellig fra år til år, for det er vidt forskellige ting, folk kommer med i bagagen, siger Kasper. 
Han beskriver de studerende på universitetet som en mere ens flok, hvor de fleste er yngre og ofte kommer direkte fra et andet undervisningsmiljø. Og på konservatoriet er man kun, hvis man har virkelig gode, praktiske færdigheder. 
- På kirkemusikskolen møder jeg en broget skare, hvor bredden i de studerende svarer meget godt til bredden i det, de skal ud at arbejde i bagefter. Det er også meget forskellige jobs. Men folk kommer kun på kirkemusikskolen, hvis de virkelig elsker musik. De vælger det jo selv og har rigtig meget lyst til det. Det er sjovt at fylde en masse på dem, så de bagefter kan videregive den glæde, som de kommer ind på skolen med, til andre, siger han. 

Teori og praksis går hånd i hånd 
Kasper Beck Hemmingsens egen musikalske opdragelse startede tidligt.  
- Jeg fik selv en rigtig god start i en kommunal musikskole. Det gav grobund for en interesse i musik og nogle færdigheder at bygge videre på, fortæller han. 
Siden studerede han musikvidenskab på Aarhus Universitet og blev efterføl-gende uddannet kor- og ensembleleder fra Nordjysk Musikkonservatorium (i dag Det Jyske Musikkonservatorium). Han afsluttede i 2003 med Musik-pædagogisk Diplomeksamen. Efter sin uddannelse kom han til København, hvor han havde forskellige kor, mens han underviste først på musikskole og senere på universitetet. Og siden 2013 altså også på kirkemusikskolen. Men for Kasper er det vigtigt ikke kun at undervise. 
- Jeg har stadig selv fingrene i materien, da jeg hver uge dirigerer to amatørkor på et godt niveau, siger han og tilføjer: 
- Når man underviser i korledelse, er man nødt til at have det praktiske ved siden af, så man ved, hvad der rører sig, og kan trække på paralleller fra ens eget korarbejde, når de studerende kommer med ting, der ikke fungerer for dem. 

Musik kan forstærke stemninger 
På kirkemusikskolen underviser han både i korledelse og korsang. 
- Det der fascinerer mig som underviser er, når man har studerende, man kan mærke, man godt kan flytte et stykke vej. Så er det alle pengene værd, siger han. 
Når man har haft korledelse på kirkemusikskolen, er det Kaspers mål, at man kan klare de koropgaver, man møder som kirkemusiker, og samtidig have en glæde med i arbejdet, så musikken blomstrer. 
- Man skulle gerne kunne gå ud og varetage korlederdelen i en kirke og indstudere og lede dagens motet samt eventuelle større korprojekter. Så man har sit håndværk i orden. Man skulle også meget gerne have kendskab til stemmen og et indblik i fornuftig stemmebrug, så man f.eks. ikke kræver noget af amatørstemmer, man ikke kan, siger Kasper. 
For Kasper er musik vigtigt, for musik kan så meget. Man kan mærke musik. Og musik og tekst kan noget særligt sammen, som man tit møder det i kirken. 
- Når tekst og musik sammen taler til folk, så kan det løfte stemninger og forstærke dem. Det gælder både de sørgelige og de glade, siger Kasper og tilføjer: 
- Det er interessant som underviser, at man kan være med til at påvirke den store skare mennesker, de studerende kommer ud og møder bagefter. Og det er det hele værd, når de studerende kan være med til at løfte niveauet der, hvor de kommer ud. 

Et godt miljø for folk, der elsker musik 
For Kasper er der et afgørende kriterie for, hvornår man skal overveje at søge ind på kirkemusikskolen. 
- Man skal have lyst til at lave musik. Og til at lave musik for og med andre. Det gælder både, hvis man vil være kirkesanger og organist. Og hvis man så også kan lide korsang, så er det et eminent sted, for så får man hele pakken. Både den musikalske del med orgel eller sang, og så får man også lov til at arbejde med andres stemmer i et kor, som for mig er et helt særligt instrument, siger Kasper, og uddyber: 
- Andres stemmer er et instrument, som man ikke kan styre og diktere. Man kan kun bede om, påvirke og inspirere. Det er enormt samarbejdsrelateret og kræver en velvilje hos hinanden, så man skal have styr på sine værktøjer og sørge for, at det er klart og forståeligt, når man beder om noget. 
Når Kasper underviser i korledelse og korsang på kirkemusikskolen, er det holdundervisning, og her er en helt særlig stemning. 
- Det, jeg oplever, som jeg måske ikke gør andre steder på samme måde, det er, at der er en kæmpestor tolerance blandt de studerende. Man er nødt til at give plads til hinanden, når der både er en ung, der kommer direkte fra gymnasiet, en kontorassistent, der altid har sunget kor, og en ældre musiker, der nu skifter musikalsk spor, siger Kasper, der synes, at alle er lydhøre og prøver at hjælpe hinanden, så alle får mest muligt ud af undervisningen. 
I det hele taget synes han, der er et dejligt miljø på skolen. 
- Stedet er ikke så stort, og det gør, at det er nemmere at få snakket med hinanden, og at det hele i bund og grund er hyggeligt at være i, siger Kasper. 

Mere om Kasper Bech Hemmingsen

Du kan læse mere om Kasper Beck Hemmingsen på hans egen hjemmeside.